|
|
Autor |
Wiadomość |
Pysiek
Administrator
Dołączył: 02 Lut 2009
Posty: 254
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Kę3n
|
Wysłany:
Pią 23:12, 06 Lut 2009 |
|
10,5 cm FlaK 39 - niemieckie ciężkie działo przeciwlotnicze kalibru 105 mm, używane w czasie II wojny światowej.
W 1933 roku rozpoczęto w Niemczech prace nad działem przeciwlotniczym kalibru 105 mm. W 1935 roku prowadzono badanie prototypów powstałych w firmach Krupp i Rheinmetall, po których zdecydowano o przyjęciu do uzbrojenia armaty Rheinmetall (miała ona oznaczenie zakładowe Gerät 3. Otrzymała ona wojskowe oznaczenie 10.5 cm FlaK 38. Wyprodukowano niewiele dział tego typu, ponieważ wkrótce przyjęto na uzbrojenie zmodernizowaną odmianę tego działa pod oznaczeniem 10.5 cm FlaK 39, wyposażoną w zmodyfikowany elektryczny układ obrotu i podniesienia oraz przystosowanej do współpracy z centralnym systemem kierowaniem ognia.
Pomimo że armaty FlaK 38 i 39 z wyglądu przypominają powiększoną wersję 8,8 cm Flak 18, były od niej znacznie bardziej skomplikowane i w związku z tym znacznie droższe. Okazało się jednak, że ich skuteczność niewiele przewyższa działa 88 mm, dlatego planowano zakończenie produkcji armat przeciwlotniczych 105 mm po rozpoczęciu masowej produkcji armaty 8,8 cm FlaK 41. Do przerwania produkcji jednak ostatecznie nie doszło i w momencie zakończenia wojny armia niemiecka posiadała 1850 dział FlaK 38 i 39. Zaprojektowano także działo 10,5 cm FlaK 40 wyposażone w dłuższą lufę, ale nie było ono produkowane seryjnie.
Działa przeciwlotnicze FlaK 38/39 były projektowane jako broń mobilna, ale okazało się że przejście tak ciężkich dział położeniami bojowego w marszowe i odwrotnie jest długa i skomplikowaną operacją. Dlatego większość dział została ustawiona na stałych pozycjach, a 116 zainstalowano na wagonach kolejowych.
źródła [link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 2 razy
|
|
|
|
|
|
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
| |