Forum www.stansielegenda.fora.pl Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 PzKpfw VIII Maus Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Autor Wiadomość
Pysiek
Administrator
Administrator



Dołączył: 02 Lut 2009
Posty: 254 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 75 razy
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Kę3n

PostWysłany: Pią 23:29, 06 Lut 2009 Powrót do góry

PzKpfw VIII Maus – czołg superciężki, konstrukcji niemieckiej, z okresu 2 wojny światowej. panzer

Podjęcie produkcji superciężkiego czołgu Maus (Mysz) - nazwanego tak w celach dezinformacyjnych - podjęta została na najwyższym szczeblu. 8 czerwca 1942 roku podczas konferencji dotyczącej uzbrojenia wojsk pancernych. Adolf Hitler nakazał osobiście prof. Ferdinandowi Porsche podjęcie prac projektowych nad opracowaniem super czołgu. Porsche rozpoczął niezwłocznie prace nad projektem któremu nadano oznaczenie Nr. 205. Początkowe założenia to masa 150 ton. Ważył 188 ton (masa bojowa). Jego głównym uzbrojeniem była armata kalibru 128 mm z zapasem 68 pocisków (planowano wyposażenie go w armatę 150 mm) i sprzężona z nią armata kalibru 75 mm z amunicją 200 pocisków, oraz karabin maszynowy MG 34 kalibru 7,92 mm z zapasem 1000 pocisków. Osiągał prędkość do 20 km/h miał zasięg 193 km i zużywał 1400 l paliwa na 100km. W związku z tym, że żaden most w Europie nie mógłby udźwignąć tego czołgu planowano przekraczanie rzek w następujący sposób: do czołgu na otworach wentylacyjnych silnika montowano specjalne kominy oraz kablami podłączano czołg do drugiej maszyny tego typu, podczas gdy jeden z nich przekraczał rzekę po dnie, drugi kablami dostarczał mu energię. Kadłub wykonany ze stalowych płyt pancernych posiadał w swej frontowej części grubość 240 mm, mieszcząc w swym obszernym wnętrzu zespół napędowy z dwunastocylindrowym silnikiem, generatorem oraz dwoma silnikami elektrycznymi. Do przenoszenia tak wielkiego ciężaru, Porsche skonstruował układ jezdny w którym koła nośne połączone były w zestawy po dwa koła na jednym ramieniu i były wyposażone w specjalny układ amortyzatorów.Z każdej strony podwozia mocowanych było sześć takich niezależnych zestawów. Nowatorsko rozwiązany był również spalinowo-elektryczny napęd, dzięki któremu ten 188 t gigant prowadził się bez problemu i dosyć łatwo pokonywał teren. Możliwy był nawet skręt w miejscu.

Rozwiązanie to byłoby bardzo problematyczne na froncie. Grubość pancerza wynosiła od 40 do 240 mm. Wyprodukowano tylko dwa egzemplarze czołgu Maus (prototypy: V-1 - posiadał obciążnik zamiast wieży i V-2 - posiadał kompletną wieżę), a w zakładach Kruppa znaleziono kilka niedokończonych kadłubów. Jedyny istniejący egzemplarz czołgu Maus (złożony z kadłuba prototypu 205/1 i wieży prototypu 205/2, nie posiada wyposażenia wewnętrznego) znajduje się obecnie w Rosji w muzeum w Kubince koło Moskwy.

Zdaniem Wiktora Suworowa zaangażowanie olbrzymich środków w rozwój czołgu, który ze względu na swój ciężar (przeciętny most w Europie miał wtedy udźwig ok. 40 ton) i przewagę aliantów w powietrzu był dla niemieckich sił zbrojnych zupełnie nieprzydatny, stanowi przejaw gigantomanii i graniczącej z sabotażem niekompetencji przywódców III Rzeszy.


Konstrukcja profesora Porsche była swoistym "ruchomym bunkrem", jak śmiało można określić ten pojazd. Wzbudzała jednak duże uznanie dla wydajności i technicznego zaawansowania zniszczonego w owym czasie niemieckiego przemysłu zbrojeniowego. Taktyczną wartość i przydatność bojową Maus należałoby ocenić jako chybioną. Szczególną słabość wykazywała niedostateczna moc zastosowanego napędu oraz dosyć duży nacisk na grunt, czego nie było w stanie zrekompensować nawet bardzo silne uzbrojenie. Dodatkowo zmarnotrawiono kosztowne materiały i cenny czas na opracowanie równie ciężkiego 140 t czołgu (E 100), odciągając fachowy personel firmy Adler z Frankfurtu nad Menem produkującej tak potrzebne przecież samochody ciężarowe, do produkcji tych super ciężkich czołgów.

źródła : [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 2 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematTen temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)